עקבו אחרינו
  • Home
  • בעלי מקצוע
  • האם יש לך את מה שנדרש כדי להיות מנהל פרויקט בנייה מצליח?

האם יש לך את מה שנדרש כדי להיות מנהל פרויקט בנייה מצליח?

מנהל פרוייקט בניה

בחר תכונה המגדירה מנהל פרויקט בנייה מצליח.

מנהל פרויקט בנייה מצליח צריך להיות אדם עם. זה מספר אחד לדעתי. יחד עם זאת, אני סוג של אדם שהולך לפי הספר ואני מאמין שאתה צריך לקבל הבנה איתנה של תהליכים ונהלים בניהול פרויקטים. אתה יכול לנהל פרויקט אם אתה עוקב אחר התהליכים – זה עובד! וצריך גם להיות מאורגן; התפקיד שלך הוא לנהל והניהול דורש ארגון ומבנה.

אבל באמת, בנוסף לידע והניסיון, כישורי אנשים הם חיוניים. אתה צריך להסתדר עם כל מיני אנשים כי שיתוף הפעולה שלהם חיוני להצלחת הפרויקט של הלקוח שלך. אין לך מנוף, אתה לא משלם לאנשים ואין לך מקל ולכן כדי להניע קבלנים, מעצבים, אדריכלים, גורמים רשמיים וכל השאר לעשות את העבודה בצורה יעילה, אתה צריך מיומנויות בעבודה עם אנשים.

האם אתה יכול לספר לנו יותר על תיאוריית ניהול, הליכים ונהלים?

תהליכים ונהלים הם המפתחות לניהול מוצלח של פרויקט בנייה. זה הכל בתהליך! כמו עם צורות אחרות של ידע, ישנן תיאוריות שקשורות לניהול פרויקטים. לכל פרויקט – IT, בנייה, עיצוב וכדומה – יש את תחומי ההתמחות שלו. בניהול הבנייה קיימות מספר קטגוריות שהוגדרו מראש וכל פרמטר בודד נופל לתוכן: משאבי אנוש, עלות, תקציב, סיכון, רכש, תקנות, פתרון סכסוכים, בקרת איכות, מגבלות וכן הלאה.

עבור כל פרמטר, אנו עובדים מבחינת קלט, תכנון ופלט. משמעות הדבר היא ש- מנהל פרוייקט בנייה אוסף מידע – זהו קלט – ובמידת הצורך שוכר מומחים לניתוחו. ואז מתפתחת הצעה או פיתרון – זה תכנון. בשלב הבא אנו רואים שהפתרון מיושם – זו התוצאה. כל תחום הוא קריטי. קח תזמון, למשל. אינך יכול לנהל פרויקט ללא לוח זמנים, לכן עליך לדעת מה קורה קודם, מה יבוא אחר כך, מהם הפיגורים, מה יכול להיכנס ביניהם ואחר מה ניתן לעקוב בצורה מהירה. תהליך התזמון הוא אמנות וכל מנהל פרויקטים מוסמך נאלץ לשלוט באמנות זו.

מהן כמה טעויות עיקריות שיש להימנע מהן כשאתה מתחיל לראשונה כמנהל פרויקטים בתחום הבנייה?

התחלת פרויקט ללא תכנון בקפידה זו טעות משמעותית. אתה באמת לא יכול לבזבז יותר מדי זמן בתכנון. לכל פרויקט חדש, אני מתיישב וחושב על השאלות התכנוניות המכריעות. מה כרוך בפרויקט זה? מה היקפו? מה נופל בתוך ההיקף ומחוצה לו? מיהם האנשים הנכונים לפרויקט? מי יהיו המעצבים, הקבלנים והמהנדסים? מה קו התקשורת? עם איזה תחום שיפוט אנו עוסקים ומה דרישות ההיתרים?

ואז נגיע לתקציב. מהן מגבלות הפרויקט? האם היא מוגבלת בתקציב, האם היא מוגבלת בזמן? מהם הסיכונים? לאיזה סוג חוזה אנו נכנסים? אלה השאלות לתכנון הפרויקט מהיום הראשון. ככל שתקדישו להם יותר זמן, כך התכנון יהיה מושלם יותר, וכך יהיו יותר סיכויי הצלחה לפרויקט.

אתגר נוסף אם אתה רק מתחיל בהליך של היותך מפקח בנייה היא נטייה טבעית לקחת בעלות על הפרויקט כאילו הוא שלך. יתכן שקשה לשים את עצמך בנעלי הלקוח, אבל אתה חייב. אל תחשוב שהפרוייקט שלך , אל תקבל החלטות על סמך מה שאתה היית עושה. יתכן שלא תאהב את הדרך בה הם מעצבים את הבית שלהם, שוכרים אנשים או מקבלים החלטות. אבל זה לא משנה, כי זה לא שלך. אתה צריך לשים את עצמך בנעליהם ולחשוב כמוהם כדי לעזור להם לקבל את ההחלטות הטובות ביותר לפרויקטים שלהם.

איך נראה יום העבודה הטיפוסי שלך כמנהל פרויקטים?

יום עבודה טיפוסי בעולם ניהול הפרויקטים אינו קיים. אבל מבחינתי זה תמיד מתחיל אותו הדבר: קפה.

וכל מה שיש ליום הזה להציע, עבורי כמו גם עבור כל מנהל פרויקטים אחר בבנייה, תקשורת בכל מישור הולכת להיות חלק מהותי בתפקיד.

מה לדעתך החלק המאתגר ביותר בלהיות מנהל בנייה?

יש אנשים שיגידו שהעובדה שאין יום מנהל בנייה טיפוסי מהווה אתגר מכיוון שתפקיד זה באמת דורש גמישות רבה. אך רוב מנהלי הבנייה נהנים מהאתגרים המשתנים ללא הרף ומזמני העבודה הלא טיפוסיים. אם לא, יתכן שהם ירצו לשקול קריירה אחרת.

לפעמים ניהול פרויקטים שונים בו זמנית יכול להיות מאתגר למדי מכיוון שאני נאלץ להתמודד עם אנשים שונים וציפיות שונות במקביל. גם כאן הגמישות חיונית. כשאני באזור עם פרויקט אחד ואני מקבל שיחה לגבי פרויקט אחר – צוות, מערכות שונות וסדרי עדיפויות שונים לחלוטין – אני צריך להחליף כובעים מייד. אני צריך לוודא שאני לא מערבב את הקבלן הזה עם קבלן אחר, האדריכל הזה עם אדריכל אחר, הלקוח הזה עם אחר, כדי שאוכל לעזור לכל לקוח למצוא את הפתרונות, האפשרויות והרעיונות הטובים ביותר לפרויקט המסוים שלו.

ABOUT AUTHOR

קטגוריות

עקבו אחרינו

Scroll to Top