עקבו אחרינו

אלי כהן – כל אזרח בישראל חייב להכיר אותו

רבים מבני הנוער כיום לא יודעים מי הוא אלי כהן ומה היה פועלו וכלל לא יודעים שמדובר במרגל הגדול ביותר שידעה ישראל בכל הזמנים. כהן, נולד באלכסנדריה שבמצרים בשנת 1924, לסופיה ושאול כהן, הוצא להורג בדמשק בשנת 1965 לאחר שנתפס מרגל עבור ישראל, ועד היום נחשב אלי כהן לגדולי המרגלים שהפעילה ישראל מאחורי קווי האויב שלה. ישנם הטוענים כי בזכותו של אלי כהן ניצחה ישראל במלחמת שש הימים וכבשה את רמת הגולן, תוך אובדן מזערי בחיי אדם וכי אם לא היה בידיה את המידע שהעביר לה כהן היו נהרגים עוד חיילים רבים מצבא הגנה לישראל.

כהן החל את דרכו כמרגל בשנת 1960, כאשר הוכשר בידי אגף המודיעין ובשנת 1961 טס לארגנטינה על מנת לבנות לעצמו דמות של איש עסקים סורי אשר חי בדרום אמריקה בשנים האחרונות.

בארגנטינה התערה בקהילה הסורית, ולאחר זמן מה טס לסוריה עם זהות של איש עסקים אשר חוזר למולדתו לאחר תקופה ארוכה בדרום אמריקה תחת השם כאמל אמין ת׳אבת. כהן שכר דירה בדמשק, ותוך זמן קצר ריכז לעצמו חברים רבים בדרגות הגבוהות ביותר בצבא הסורי, ודרכם קשר קשרים חדשים וייעץ לאנשים רבים בדרגות בכירות בצבא ובממשל, כל זאת תחת זהות של איש עסקים סורי נדיב.

אחת לחצי שנה היה טס לאירופה ל״נסיעת עסקים״ על מנת להיפגש עם מפעיליו מהמוסד ועם משפחתו.

תפיסתו של אלי כהן

בשנת 1965 קיבלו הסורים מערכות קשר חדשות מהרוסים ולפני הפיכתם למבצעיים החליטו בצבא סוריה על דממת אלחוט של 24 שעות. כהן לא ידע שיש דממת אלחוט והמשיך לשדר למפעיליו במוסד במהלך הדממה.

צבא סוריה עלה על השידור אשר הוביל אותם לדירתו, ובזמן שפרצו לדירתו מצאו אותו משדר לישראל.

כהן עונה קשות במשך ארבעה חודשים ובמשפט שנערך לו בדלתיים סגורות נידון למוות בתלייה.

הוא נתלה בכיכר מרכזית בעיר דמשק ועד היום מנסים במדינת ישראל להעלות את עצמותיו לקבורה בארץ ישראל.

הנצחתו של אלי כהן

ברחבי הארץ קיימות מאות הנצחות על שמו, בין אם מדובר ברחובות, פארקים, גני שעשועים או אנדרטאות ואף שביל טיולים אשר נחנך ב2013 על שמו של אלי כהן ברמת הגולן, אותה רמת הגולן שבזכות אלי כהן שייכת למדינת ישראל.

ABOUT AUTHOR

קטגוריות

עקבו אחרינו

Scroll to Top