עקבו אחרינו

הסבר על שחבור סיב אופטי

סיב אופטי

אנו נוטים לקבל את אותן שאלות בסיסיות בנושא שחבור על סוגים, יתרונות ויישומים.

ראשית, ההגדרה הסטנדרטית של שחבור סיבים אופטיים היא חיבור שני כבלים אופטיים יחד. השיטה השנייה, הנפוצה יותר, לחיבור סיבים אופטיים נקראת גימור (termination) או שילוב (connectorization).  שחבור משמש לרוב בשטחי חוץ אך יש לו גם יישום בהרכבת כבלים ביתית. בהתקני חוץ, שחבור הוא שיטה מהירה ויעילה יותר ומשמשת לשחזור כבלי סיבים אופטיים כאשר כבל קבור נותק בטעות.

סוגי שחבור

ישנן שתי שיטות לשחבור, מכני (mechanical) או איחוד (fusion). שתי השיטות מספקות הפסד שילוב נמוך בהרבה בהשוואה למחברי סיבים אופטיים.

שחבור מכני

שחבור מכני של כבל סיב אופטי הוא טכניקת שחבור חלופית שאינה מצריכה שחבור היתוך.

שחבור מכני הוא צומת של שני סיבים אופטיים או יותר אשר מיושרים ומוחזקים במקומם על ידי מכלול המחזיק את הסיב בכוונון באמצעות נוזל תואם למדד.  שחבור מכני משתמש בשבר קטן ומכני, באורך של כ-6 ס"מ וקוטר של 1 ס"מ, המצטרף לצמיתות לשני הסיבים האופטיים. זה מיישר בדיוק שני סיבים חשופים ואז מאבטח אותם באופן מכני.  מכסים מהסוג הנצמד, כיסוי דבק, או שניהם, משמשים להדק את החיבור לצמיתות.

הסיבים אינם מחוברים לתמיד, רק מוחזקים זה בזה באופן מדויק כך שאור יכול לעבור מאחד לשני.  (הפסד סיבים < 0.5dB)

הפסד שחבור הוא בדרך כלל 0.3dB. אולם שחבור מכני של סיבים מציג השתקפות גבוהה יותר משיטת שחבור היתוך.

סיבוכים מכניים של כבל סיב אופטי הם קטנים, די קלים לשימוש והם שימושיים מאוד לתיקונים מהירים או להתקנות קבועות. הם זמינים בסוגים קבועים וניתנים להחדרה חוזרת.

שחבורים מכניים של כבל סיב אופטי זמינים לסיבים בודדים או לסיב רב-מצבי.

שחבור היתוך

שחבור היתוך, אמנם יקר יותר אך יש לו חיים ארוכים יותר משחבור מכני.  שיטת ההיתוך ממזגת את ליבות הסיבים יחד עם פחות דילול.  (הפסד סיבים <0.1dB)

בתהליך שחבור היתוך משתמשים במכונת שחבור היתוך מיוחדת בכדי ליישר במדויק את שני קצוות הסיבים ואז קצות הזכוכית "מתמזגים" או "מרותכים" יחד באמצעות קשת חשמלית או סוג אחר של חום.  זה מייצר חיבור שקוף, לא משקף ורציף בין הסיבים המאפשר הפסד העברת אור נמוך מאוד. (הפסד אופייני: 0.1 dB)

שחבור ההיתוך מבצע את שחבור הסיבים האופטיים בשני שלבים.

  1. מיישר בדיוק את שני הסיבים
  2. מייצר קשת חשמלית קטנה כדי להמיס את הסיבים ולרתך אותם זה בזה

בעזרת הכשרה מתאימה, טכנאי שחבור סיבים יכול להשיג באופן שגרתי שחבור עם הפסד סיבים נמוך מ-0.1dB הן במצב יחיד והן בכבלי סיבים רב מצבים.

בנוסף להפסד שחבור אופייני הנמוך ב-0.1dB, היתרונות של שחבור היתוך כוללים פחות השתקפות אחורית (back reflection).

היישום הנפוץ לשחבור הוא חיבור כבלים פרטיים בכבלי החשמל החיצוניים הארוכים שאנו מכירים.  זה מצב בו אורך השחבור דורש יותר מכבל אחד. שחבור משמש בדרך כלל לגימור סיבי מצב אחיד (על ידי שחבור של צמות מוגמרות מראש על כל סיב) אך ישנם שימושים אחרים.   חשוב לציין כי ניתן להשתמש בשחבור כדי לערבב סוגים שונים של כבלי סיבים כמו חיבור 48 כבלי סיבים לשישה 8 כבלי סיבים המגיעים למקומות שונים.

ABOUT AUTHOR

קטגוריות

עקבו אחרינו

Scroll to Top