החשיבות של עיצוב סביבות למידה איכותיות

לסביבת לימודית איכותית דרוש ידע בעיצוב, שכן בכדי שתתבצע למידה על פי הרפורמה החדשה אותה משרד החינוך מנסה להטמיע בישראל, יש חשיבות לסביבה שבה הילדים והמורים נמצאים. החלל הפיזי הוא חלק בלתי נפרד ממה שהילדים והמורים חווים במהלך שעות היום. יש סיבה מדוע בוחרים שלא לצבוע את קירות הכתות באדום או צהוב וצבעים נקיים ובהירים הם אלו המנחים עיצוב שקט שמעודד ריכוז. הילדים נמצאים אחוז גבוה מהיום בבית הספר ולכן סביבה זו משפיעה על ההתפתחות האישית של הילדים, על הדרך שבה הם יושבים בכתה, על רמת הריכוז שלהם ועל גורמים רבים נוספים.

למידה משמעותית היא חלק מסביבה לימודית מכילה

לכל מוסד לימודי יש חזון משל עצמו, ויחד עם הערכים והמטרות המועלים  עם הלמידה המשמעותית החדשה, הרפורמה מביאה איתה את ערך החופש והבחירה. לכן כל סביבת למידה חייבת להתעצב באופן המותאם לאוכלוסייה הנמצאת באותו מוסד לימודי בין אם מדובר על הגיל, על תחומי העניין המאפיינים את אותם תלמידים וכמובן הידע המועבר. עיצוב זה משהו רחב אך יחד עם זאת חייב להתבצע בצורה ממוקדת התואמת את המטרות של מערכת החינוך.

מה זה אומר למידה משמעותית?

לאחר שהסברנו את החשיבות של עבודה בסביבה נקייה ומותאמת בצורה מושלמת לאווירה הלימודית, נעבור לעסוק בנושא הלמידה המשמעותית המייצג את אותה סביבה לימודית אופטימלית, הן עבור התלמיד והן עבור הצוות הניהולי. למידה משמעותית מתייחסת גם לתהליך הלמידה, גם למורה וגם לתלמיד עצמו מה שאוטומטית מעלה את הערך המוסף של מוסד הלימודים. למידה משמעותית היא בעצם למידה בעלת חשיבות, עומק המציבה ערכים ומטרות. כזו המועברת עם דרך, עם מחשבה ועם עידוד ליצירתיות, סקרנות ומעורבות חברתית. כאשר אנו עוסקים בלמידה משמעותית, הכוונה היא לעצב מציאות, אישיות ולהקנות ערכים לתלמידים שיקדמו אותם מבחינות רבות. השינוי שחל במערכת הלימודים בעולם ובארץ בא בעקבות העידן הדיגיטלי בו אנו נמצאים. שילוב של אינספור טכנולוגיות המאופיינות בדינאמיות ותזיזתיו, מחייבות אותנו להתאים את המערך הלימודי למאה ה-21. יש להסתכל בצורה שונה על מערכת החינוך ולשנות תפיסות עולם מקצה לקצה.

ABOUT AUTHOR

קטגוריות

עקבו אחרינו

Scroll to Top